Güvenli Elektronik İmza Başvuru Sürecinde Yapılan Prosedür Değişikliği


12 September 2025

Feyza İkiz / Avukat

Güvenli Elektronik İmza Nedir?

5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu (“Kanun”) kapsamında; güvenli elektronik imza;

  • Münhasıran imza sahibine bağlı olan, 
  • Sadece imza sahibinin tasarrufunda bulunan güvenli elektronik imza oluşturma aracı ile oluşturulan,
  • Nitelikli elektronik sertifikaya dayanarak imza sahibinin kimliğinin tespitini sağlayan,
  • İmzalanmış elektronik veride sonradan herhangi bir değişiklik yapılıp yapılmadığının tespitini sağlayan,

Elektronik imza olarak tanımlanmaktadır[1].

Güvenli elektronik imza, elle atılan imza ile aynı hukukî sonucu doğurur[2].

Güvenli Elektronik İmza Nereden Alınır?

Güvenli Elektronik İmza ancak Nitelikli Elektronik Sertifika ile sağlanır. Güvenli elektronik imza edinmek isteyen kişiler, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (“BTK”) tarafından yetkilendirilmiş Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcılarına (“ESHS”) başvurmalıdır. Güncel ESHS listesine BTK’nın resmî internet sitesinden[3] ulaşabilirsiniz.

Elektronik İmza Başvuru Sürecindeki Değişiklikler Neyi Hedefliyor?

BTK, 7 Ağustos 2025 tarihinde yaptığı basın açıklamasında[4], son zamanlarda kamuoyunun gündemine gelen sahte e-imza vakalarına ilişkin olarak yapılan teknik tespitler üzerine adli sürecin başlatıldığını duyurdu. BTK elektronik imzaya ilişkin sahteciliğe karşı güvenlik mekanizmalarını artırmayı amaçlayan değişiklikler getirmektedir.

Güvenli Elektronik İmza Başvuru Sürecinde Yapılan Değişiklikler Nedir?

1. Vekaletname ile e-imza başvurusu artık kabul edilmemektedir.

Elektronik imza başvuruları yalnızca başvuru sahibinin şahsen kimlik doğrulamasıyla yapılabilmektedir.

2. Pasaport ile kimlik doğrulama yöntemi kaldırılmıştır. 

Yapılan değişiklikler ile T.C. kimlik kart numarası veya 99 ile başlayan yabancı kimlik numarası olan kişilerin elektronik imza başvuruları kabul edilecektir.

3. Güvenli doğrulama yöntemleri zorunlu hale getirilmiştir.

Başvuru yapılan elektronik imzanın onaylama işlemi, yüksek güvenlikli kimlik doğrulama yöntemlerinden biri ile giriş yapılarak e-Devlet platformu üzerinden gerçekleştirilmektedir.

BTK tarafından, elektronik imza sahiplerinin T.C. kimlik numaralarına tanımlı tüm mobil numaralarına ESHS unvanını içerir bir bilgilendirme SMS’i gönderilmektedir. Kişilerin e-Devlet aracılığıyla Nitelikli Elektronik Sertifika Sorgulama hizmeti[5] aktif hale getirilerek adlarına üretilen güvenli elektronik imzaları sorgulamalarına imkân tanınmıştır.

4. Elektronik İmza Başvurusu Nasıl Onaylanır?

Nitelikli elektronik imza başvurusu e-Devlet portalından aşağıdaki adımlar takip edilerek onaylanır: 

  • e-Devlet portalına (https://giris.turkiye.gov.tr/) giriş yapılır. Portala aşağıdaki yüksek güvenlikli kimlik doğrulama yöntemlerinden biri ile giriş yapılması gerekmektedir:
    • Mobil İmza
    • Elektronik İmza
    • T.C. Kimlik Kartı
    • İnternet Bankacılığı
  • Site içi arama kısmında “e-Kayıt” yazılır ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun “e-Kayıt Başvurusu Onay İşlemleri” hizmetine gidilir.
  • İşletme/Sağlayıcı Tipi kısmından “Güvenli eİmza” seçilir ve “Devam Et” tıklanır.